Nelosnappi Oy on lopettanut toimintansa
Autovertailuja lasten akkuautoista
Akkuautoja valmistetaan monessa eri tehtaassa, mutta samaltakin tehtaalta voi lähteä hyvin erilaisesti varustettuja autoja. Autojen tilaaja voi valita millaisia varusteita ja ominaisuuksia autoonsa haluaa tai halutessaan tinkiä kaikesta, valita mallin joka on jo lähtökohtaisesti vain viisi pyörää, laatikko ja vähän sähköjohtoa. Tällä sivulla vertaillaan erilaisia toteutuksia ja kerrotaan niiden käytännön merkityksistä sekä kuljettajalle että vanhemmille
Ulkonäkö ja mitat
Seuraavassa esimerkkinä on kaksi samasta autosta lisenssillä valmistettua, kuitenkin varsin erilaista näkemystä akkuautosta. Molemmat ovat Mercedeksen SLS mallia, nimessään eroteltu moottoreiden/akun jännitteen verran eli 6 V ja 12 V. Katsotaanpa kuvista eroja:
Mercedes SLS 6V
Mercedes SLS 12V
Punainen on 6 V malli, valkoinen 12 V. Punaisen kokonaispituus on 106 cm ja valkoisen 128 cm, joten arvattavissa on että 22 cm pituusero samanlaisilla autoilla tarkoittaa toisessa ahtaampaa ohjaamoa. Itse asiassa valkoisessa on istuimessa pituussuuntainen säätö, se sopii siis yhtä pienille kuljettajille kuin punainenkin, mutta tilaa riittää myös hieman kookkaammille
Autojen ulkonäkö on pikaisesti katsottuna kohtalaisen samanlainen, mutta kun eroja alkaa listata, niitä kyllä sitten löytyykin. Valkoisessa autossa ovet avautuvat, sen kori on yksityiskohtaisempi eli noudattaa tarkemmin esikuvana ollutta oikeaa autoa, erilaisia painaumia ja tuulenohjaimia ei ole yksinkertaistettu pois. Sivulla, etupyörän takana oleva ilma-aukon koriste on jopa aivan eri muotoinen. Valkoisessa on takana spoileri, ja itse asiassa sen alla oleva takaluukku on oikeasti avautuvakin. Alkuperäisessä SLS:ssä tuskin on noita sinisiä LED-valoja koristamassa vanteita, valkoiseen ne on lisätty lasten mielenkiintoa ja auton näyttävyyttä lisäämään
Jopa samoista autoista voi olla erilaisia versioita, toisten autojen kori läpivärjättyä muovia ja toisten maalattua. Maalattu kori on kalliimpi, siinähän on enemmän työtä ja materiaalikulujakin. Maalatun auton pinta on kiiltävämpi, ja etenkin punainen väri saattaa säilyä pidempään haalistumatta kuin läpivärjätyn muovin punainen
Ulkonäössä kalliimmassa (valkoinen) on enemmän yksityiskohtia, ja halvemmassa mallissa on säästetty muovin määrässäkin, kun auto on selkeästi pienempi ja kevyempi ja sitä myöten kuljettajalle ahtaampi
Sähköä 6 vai 12 volttia?
Akkuauton 6 V moottori
Sähkö on samanlaista, on jännite sitten 6 tai 12 volttia. Mutta jos kahdessa autossa olisi samantehoiset moottorit, ajaisi sillä 12 V mallilla pidemmälle yhdellä latauksella, jos akussa olisi kummassakin sama kapasiteetti, esimerkiksi 7 Ah. Viereisessä kuvassa on tuon 6 V auton moottori. Moottori itsessään on hieman pienempi mitoiltaan kuin näiden 12 V moottorit yleensä ovat, joten on arvattavissa että auton valmistaja on tässä kohtaa valinnut sen halvemman eli voimattoman moottorin
Halvin vaihtoehto on laittaa autoon vain yksi moottori. Yhden moottorin autot tapaavat pysähtyä paikoilleen sutimaan, jos jonkin pyörän eteen tulee vaikka männynkäpy. Tietyissä tilanteissa, kuten loivassa ylämäessä, on myös mahdollista että yhden moottorin auto pyrkii kampeamaan moottorin työntämänä toiseen suuntaan, ei siis käänny lainkaan moottorin puoleen saati kulje suoraankaan
Akun kapasiteetti eli siitä saatava virran määrä ilmoitetaan ampeeritunteina, lyhenne Ah. Paitsi että pienemmällä lukemalla virtaa saadaan lyhyemmän aikaa (ajoaika), pienemmästä akusta sitä vrtaa ei myöskään saada niin paljoa kuin isommasta, joten pelkillä luvuilla ei pysty suoraan ennustamaan käytännön ajoaikaa. Lisäksi pitää huomioida, että joissain automalleissa on kaksi akkua, esimerkiksi 2x 6 V 7 Ah. Tällainen järjestely vastaa sarjaankytkettynä yhtä 12 V 7 Ah akkua
Isompi on parempi, eli Ah-lukemaltaan isompi akku on käytännössä toimivampi. Jos akun koko on esimerkiksi 4,5 Ah, kyseinen auto soveltuu parhaiten vain sisätiloissa tai muutoin tasaisen sileällä pinnalla ajoon. Yhdessä tehokkaiden moottorien kanssa on syytä olla iso akku, jolloin moottorit saavat hyvin virtaa ja kykenevät antamaan koko tehonsa edestä kulkuvoimaa
Kauko-ohjaus
Akkuautojen kauko-ohjaus toimii radioteitse. Aiemmin käytössä oli 27 MHz taajuusalue, nykyään on yleistynyt 2,4 GHz taajuus. Eron näkee helpoiten antennin pituudessa tai jopa kokonaan puuttumisena 2,4 GHz ohjaimista. Yleisesti tuolla korkeammalla 2,4 GHz taajuudella toimivat kaukosäädöt ovat monipuolisempia, niistä saattaa jopa kyetä valitsemaan autolle kolme eri ajonopeutta. Alla olevassa kuvasssa on Mercedes SLS 6V:n ohjauselektoniikkaa:Esimerkki akkuauton ohjauselektroniikasta
Kyseisessä autossa on kauko-ohjauksen lisäksi ääniä, valoja ja pehmokäynnistys, Keskellä ylinnä on ohjauksen kääntömoottori, jota vasemmalla olevan laatikon sisältämä moottoreidenohjaus käyttää kauko-ohjaimelta tulevien ohjauskäskyjen mukaan. Keskellä on kaiutin musiikille, moottorin starttiäänelle ja töötille. Kaukosäätimen vastaanotin sijaitsee oikealla ylempänä olevalla piirilevyllä. Harvoin näkee noin monelle levylle hajautettuja toimintoja
Mikäli autoa ei ole tehtaalla varustettu kauko-ohjaimella, autoon ei ole silloin asennettu kaikkea kauko-ohjauksen tarvitsemaa laitteistoa tai johdotustakaan. Auto, jossa kauko-ohjausta ei ole, siihen sitä ei enää jälkikäteen saakaan pelkällä ohjaimen ostamisella
Pehmokäynnistys
Sähkömoottorien luonteeseen kuuluu että ne käynnistyvät nopeasti täyteen nopeuteensa. Varhaisimmat Nelosnapinkin myymät olivat yhdellä 6 V moottorilla varustettuja, mutta silti ne lähtivät liikkeelle äkkinäisellä nykäyksellä. Myös pysähtyminen oli samanlainen nopea tapahtuma kuin liikkeellelähtökin. Lähdön ja pysäyttämisen äkkinäisyyden huomasi parhaiten, kun autoa ajoi kaukosäätimellä lapsen istuessa kyydissä. Koska lapsi ei tiennyt milloin auto lähtee liikkeelle, äkkinäisestä liikahduksesta johtuen lapsen pää keinahti taaksepäin. Kun kaukosäätimellä lopetti ajon eteenpäin, auto pysähtyi nopeasti, jolloin lapsen pää keinahti eteenpäin.
Pehmokäynnistyksellä varustetussa autossa sekä liikkeellelähtö että pysähtyminen tapahtuu pehmeästi kiihtyen, sekä kuljettajan itse ajaessa että kaukosäätimellä ajettaessa. Lisäetuna aloitteleville lapsille on, että mahdollisesti pelottava moottorin ääni alkaa myös pehmeästi samaan aikaan liikkeen kanssa.
Jousitus ja renkaat
Osassa autoja saattaa olla jousitus, joko edessä tai takana tai molemmissa päissä. Jousituksen tarkoituksena on tehdä ajosta mukavampaa ja varmistaa että hieman epätasaisillakin pinnoilla auton kaikki pyörät ovat maassa. Toki auton muovinen kori joustaakin, joten aivan välttämätön varuste tuollainen jousitus ei näissä autoissa ole
Renkaissa on pääosin kahta perustyyppiä, kovamuoviselta rungolla ja keskikohdan kulutuspinnalla varustettua tai koko kehältään pehmeämpää vaahtomuovia.
Kovamuovinen rengas voi olla hyvinkin leveä, mutta käytännössä auto kulkee kuitenkin vain keskialueen kulutuspinnan varassa, toisin sanoen 15 cm leveän renkaan keskellä on vain pari senttiä leveä kohta jolla rengas koskettaa maahan. Isompi leveys on vain ulkonäköä. Keskialueen kulutuspinta on pehmeämpää, kumimaisempaa seosta. Muutamilla autoilla on ajettu jopa niin paljon kilometrejä että renkaat ovat kuluneet halki
Pehmeämmät vaahtorenkaat eivät ole päällystetty erillisellä kulutuspinnalla, vaan niiden muoto sanelee miten leveän kontaktin ne ottavat maahan. Pehmeämpään materiaaliin ei ole saanut tehtyä yhtä teräviä muotoja kuin kovamuovisen kulutuspintaan, joten vaahtorengas saattaa olla esimerkiksi nurmikolla liukkaampi malli. Toisaalta kovalla pinnalla ajaessa, kuten asvaltilla, pehmämpi rengas saattaa olla hiljaisempi vaihtoehto
Varusteet
Akkuauton videonäyttö
Nyt akkuautoissa voi olla jo vaikka videonäyttö, tuollainen kuin viereisessä kuvassa, Mercedes SLS 12 V autosta. Osa varusteista on vain hienoja yksityiskohtia, kuten vaikka saman auton pakkivalot, jotka syttyvät vaihevivun ollessa pakkiasennossa. Toiset varusteet voivat olla aikuisille hyödyksi, kuten auton alle piilotettu kahva, josta autoa saa kätevästi vedettyä kahden pyörän varassa vaikka sisälle varastoon
Lapsille etenkin musiikit ovat olleet mieleen, niitä on ollut mukava pysähtyä soittelemaan. Kaikissa malleissa ei välttämättä kuitenkaan ole äänenvoimakkuudelle säädintä, useimmat säätimet taas nollautuvat melko kovalle asetukselle jokaisen käynnistyksen yhteydessä
Hieman pehmustettu istuin ainakin näyttää paremmalta kuin pelkkä liukas muovi. Joissain malleissa on jopa istuimen pituussäätö helpottamassa lyhyempien lasten ajon aloittamista